Hur kommer jag in i kyrkans Zoom?

Lathund till Zoom:

Vilken utrustning behöver jag för att kunna använda Zoom?

En dator, surfplatta eller smartphone med stabil internetuppkoppling, headset och webbkamera eller vanlig telefon.

 

Hur deltar jag/kommer jag in i ett möte?

Via dator, surfplatta eller smartphone:

Om du har fått en länk skickad till dig via mailen (eller i din Outlookkalender) klickar du bara på länken. Om du inte har fått någon länk via mail behöver du öppna zoom och lägga in mötets   ID-nummer: 534-330-3750

Första gången du klickar på en Zoomlänk så kommer ett nedladdningsprogram för Zoom-klienten starta automatiskt. Följ nedladdningsinstruktionerna.

Gå till Zoom, klicka på Join och skriv in mötets ID-nummer.

Via vanlig telefon:

Ring: 08-50 539 728 
- När du ringer kommer en röst och då skriver du: 534 330 3750 och avslutar med #.
 - En röst kommer då åter och då trycker du # igen.


Hur loggar jag in i Zoom-appen?

Ladda ner appen ZOOM Cloud Meetings från App Store/Play Butiken. 

Tyvärr finns inte Zoom med svenska inställningar.

Inställningar Smartphone eller surfplatta:

Hur loggar jag in i Zoom-appen?

Ladda ner appen ZOOM Cloud Meetings från App Store/Play Butiken. 

Tyvärr finns inte Zoom med svenska inställningar.

Klicka på den blå rutan så går du in i mötet med din kamera på.

    

  1. Mute - stäng av/på din mikrofon. Stäng gärna av din mikrofon om du inte ska prata under en period.
  2. Stop video - Stäng av/på webbkamera. Du kan stänga av din webbkamera om en långsam internetuppkoppling gör så att bild och/eller ljudet hackar.
  3. Share - dela med dig av vad som helst via din skärm så att de andra deltagarna kan se.
  4. Participants - här kan du se vilka som är med på mötet. Invite - här kan du bjuda in andra att delta, t ex genom att skicka ett mail.
  1. More - här kan man t ex skriva meddelanden (chat) eller begära ordet (raise hand).
  2. Leave - här lämnar du mötet. 
  3. Sätt på/stäng av ljudet
  4. Byt mellan enhetens kameror (fram/bak)
  5. Zoom -  här kan du få information om mötesrummet.

Hur kan jag komma in i ett möte jag redan varit inne i utan att skriva alla siffror igen?

Inställningar via dator:

Det är förstås också trevligt om du lägger in en bild på dig själv, som kommer synas i bild när din kamera är avstängd. När du går in i Zoom, klicka på den gråa gubben i övre högra hörnet för att komma in på din profil. Översta alternativet är att ladda upp en bild.

Om mötesansvarige valt att starta mötet med automatisk video kommer din kamera starta av sig själv när du kommer in i rummet. Annars kan du starta kameran i nedre vänstra hörnet av mötesrummet genom att klicka på Start Video. Väljer datorn fel kamera? Klicka på pilen bredvid kamerasymbolen för att välja en annan kamera.

När du går in i rummet, välj Join with Computer Audio.

Valde datorn fel mikrofon? I nedre vänstra hörnet av mötesrummet, klicka på pilen bredvid mikrofonsymbolen för att välja en annan mikrofon.

Vad gör de olika knapparna?

Observera: som deltagare har du INTE tillgång till alla knappar nedan. Du har alla knappar endast om du är den som startat Zoom-mötet.

1. Mute - stäng av/på din mikrofon. Stäng gärna av din mikrofon om du inte ska prata under en period.
2. Stop video - Stäng av/på webbkamera. Du kan stänga av din webbkamera om en långsam internetuppkoppling gör så att bild och/eller ljudet hackar.
3. Invite - om du behöver få tag i länken till rummet, klickar du på Invite och sedan på Copy URL-knappen. Du kan därefter klistra in länken i ett meddelande t.ex.
4. Manage participants - här kan den som leder mötet se deltagare och bestämma ifall de ska få ha ljud på, webbkamera igång osv.
5. Share - dela med dig av vad som helst via din skärm så att de andra deltagarna kan se - t.ex. ett worddokument i Word.
6. Chat - öppnar chatfönstret där alla deltagare kan skriva meddelanden till varandra. 
7. Record - spela in mötet. Filmen som spelas in blir en fil på din dator. 
8. Breakout Rooms - här kan du skicka ut deltagare i slutna samtalsrum. Du kan besöka de olika rummen och även återkalla alla deltagare.
9. End meeting - avslutar mötet. Om du var den som startade mötet, kan du antingen stänga ner mötet för dig och alla andra (End Meeting for All) eller lämna mötet med de andra deltagarna kvar i rummet (Leave Meeting - observera att du då inte kan medverka i ett annat Zoom-möte samtidigt).